Inzicht in de online zoektocht naar huurwoningen

Inzicht in de online zoektocht naar huurwoningen

Inzicht in de online zoektocht naar huurwoningen

‘Krapte op woningmarkt houdt aan, maar gekte neemt af’, een kop van april dit jaar op RTLZ nieuws. Inderdaad, de koopwoningen vliegen als warme broodjes over de toonbank. Maar hoe zit het met de huurmarkt? Is de gekte daar net zo groot en hoe gaan mensen op zoek naar een huurwoning?

(bron: Gerben Lievers, Vastgoedactueel)

Om antwoord op deze vragen te krijgen heeft Team Nijhuis (specialist op het gebied van online marketing) onderzoek verricht naar het zoekgedrag van mensen die een huurwoning zoeken in Nederland. Zoals elke zoektocht naar een nieuw product of een dienst begint ook de zoektocht naar een nieuwe woning over het algemeen online. Je typt als zoeker een bepaald zoekwoord in, bijvoorbeeld ‘huurwoningen’ en Google laat de meest relevante websites zien met een aanbod van huurwoningen.

Topposities in Google belangrijk

De kans is vervolgens groot dat de zoeker klikt op het resultaat dat bovenaan in Google staat. Uit statistieken blijft zelfs dat circa twee derde van de Google-zoekers klikt op de bovenste 5 resultaten in Google. Voor de woningverhuurder en verhuurmakelaar toont dit direct aan waarom deze topposities zo belangrijk zijn. Wanneer je website bovenaan staat als de klant zoekt op ‘huurwoningen’ is de kans groot dat diegene de huurwoningen op jouw pagina gaat bekijken. Uiteindelijk kan een simpele zoektocht via deze zoekmachine zelfs resulteren in het vinden van een geschikte huurwoning.

Voor woningverhuurders zijn de zoektermen van de klant interessant. Hieronder staan de vijf populairste zoektermen die klanten gebruiken tijdens de zoektocht naar een huurwoning:

Puur op deze vijf zoektermen wordt maandelijks al bijna 40.000 keer gezocht in Google. Uiteraard bestaan er verder nog zoektermen die gericht zijn op typen woningen, zoals “appartement te huur” (2.400 zoekvolume). En vergeet ook het zoekvolume niet op huurwoningen in specifieke steden en regio’s in Nederland. Hierbij kun je onder andere denken aan “huurwoning Rotterdam” (8.100), “huurwoning Amsterdam (4.400)” of “huurwoning Utrecht”(2.900).
Gezamenlijk zorgt dit maandelijks voor honderdduizenden zoekopdrachten die gericht zijn op het huren van een woning. Als woningverhuurder is de potentie dus enorm wanneer je goed scoort in Google op de juiste zoekwoorden.

Zoekvolumes Google per provincie

Het bepalen van zoekwoorden is essentieel voor ieder kantoor dat woningen verhuurt. In de meeste gevallen zullen kantoren actief zijn in specifieke provincies of steden. Het is dan relevanter om te kijken naar de desbetreffende zoekvolumes per provincie of stad. Wanneer wij de top 5 zoektermen op het gebied van woningverhuur selecteren, zijn dit de zoekvolumes op provinciaal niveau:

Wederom zijn hier alleen de algemene zoektermen meegerekend zoals ‘huurwoningen’ en ‘huis te huur’. En is er geen rekening gehouden met zoekopdrachten die gericht zijn op het huren van woningen in specifieke steden, gemeenten of regio’s. Wanneer dit wel wordt meegerekend tijdens het zoekwoordonderzoeken, zal het totale zoekvolume per provincie met een veelvoud worden vermenigvuldigd.

Gerelateerde berichten